Multifunctioneel vakantiegeld

Heb jij je vakantiegeld ondertussen ook op je rekening aangetroffen? Of komt dat nog? Of krijg je elke maand een beetje? Hoe dan ook, dit geld gaat merendeels op aan dat waarvoor het ooit is bedacht. Daarnaast is sparen een welkome besteding.

Nibud

Dit blijkt uit de Vakantiegeld-enquête 2017 van het Nibud. Maar liefst 45 procent van de ontvangers spendeert het vakantiegeld daadwerkelijk aan vakantie. Een net iets minder groot deel, 38 procent,  zet het echter liever op de bank. Dit was vijftien jaar geleden wel anders: 49 procent vakantie tegen 22 procent sparen.

Twee mille

Uit de enquête blijkt ook dat lang niet iedereen op vakantie gaat: 22 procent blijft thuis, onder andere omdat ze vakantie te duur vinden (42 procent). Wie wel op vakantie gaat, geeft best wel wat uit: zo’n tweeduizend euro. Ruim twee derde van hen rekent overigens van te voren uit of ze een vakantie überhaupt wel kunnen betalen. 

Korte uitstapjes

Naast op vakantie gaan en sparen, zijn er nog andere bestedingen te bedenken voor het uitgeven van vakantiegeld. Zo zegt negentien procent er niks speciaals mee te doen, gebruikt zestien procent het liever voor korte uitstapjes en zet twaalf procent van de ondervraagden het in voor grote uitgaven.  

Schulden afbetalen

Een andere optie is om het te gebruiken voor het aflossen van betalingsachterstanden of schulden, zoals de hypotheek (vijftien procent) of het aanzuiveren van de lopende rekening om rood op te lossen (acht procent). Ook verhuizen of verbouwen is een bestedingsmogelijkheid en wel voor acht procent van de ondervraagden.

Elke maand

Overigens liggen deze cijfers net iets anders voor mensen die hun vakantiegeld elke maand bijgeschreven krijgen, in plaats van een keer per jaar (84 procent). De mensen die het geld maandelijks ontvangen, gooien dit twee keer zo vaak op de grote hoop dan de jaarontvangers.

 

 

Tekstblok

Dit is een tekstblok. Je kunt deze tekst eenvoudig aanpassen in het beheergedeelte van je website.

Mocht je hierbij hulp nodig hebben kijk dan op ons help center.

Verkoper van Westerdijk 34
9

een open communicatie. tijdig bericht van een bezichtiging en snelle terugkoppeling na een bezichtiging. er werd goed rekening gehouden met onze wensen. overleg was helder en transparant.

Verkoper van Florijn 6 a
9

Goede duidelijke service. Goed bereikbaar bij vragen. Mooie foto presentatie . Klein kantoor dus ze kennen de klant.

Verkoper van Rietveen 80
9

Prettige ontspannen ongedwongen begeleiding, goed bereikbaar, direct contact, gaat goed achter zaken aan, komt afspraken na, op tijd bij afspraken.

Lees meer
Terug
Recent bekeken